Skrevet af:
Søren Hougaard

Jysk innovation

Lars Larsen blev engang spurgt, hvori hemmeligheden bag Jysk i grunden bestod: ”Vi sælger de samme varer som alle andre – bare lidt billigere”. Sådan omtrent lød svaret. Mange af de allerstørste erhvervseventyr, Jysk er et fremragende eksempel, handler langt mere om forretningsmodel, timing, fokus og markedsorientering end om avanceret eller ny teknologi. Innovation opfattes af mange som en teknisk disciplin og iværksætteri derfor om at markedsgøre – pushe - unikke produkter, opfindelser eller forskningsresultater ud til de ventende kunder. De allerfleste iværksættervirksomheder, der søger penge har da også deres omdrejningspunkt i selve løsningen og i postulater om markeder og ikke i konkret kundeforståelse eller oplevede kundereaktioner. Men ikke alle problemer og behov i denne verden udløser efterspørgsel og dermed heller ikke kommercielle muligheder. Så rigtigt mange produkter eller services har ikke deres gang på jorden – skønt overlegne på papiret.

Peter F. Drucker (amerikansk forsker og forfatter) opsummerede syv klassiske ”opportunity situationer”, hvor ny viden og ny teknologi blot udgør én – mens de øvrige alle relaterer sig til markedsændringer eller en anden måde at anskue verden på.

The Economist publicerede for et par år siden en undersøgelse, der viste, at 80 % af alle verdens markedsledende nichevirksomheder (typisk B-t-B) er hjemmehørende i Tyskland eller de nordiske lande. Vi er altså ret dygtige til at fokusere og specialisere os i små markedssegmenter og behovsområder – mange lidt perifere, smalle, oversete, nye eller marginale.

Innovation på jysk handler om at forstå mulighedens inderste kerne – kunderne og deres behov -skabe effektive løsninger eller forretningsmodeller og tilsætte det dygtige købmandskab.